FOR ENGLISH VERSION, SCROLL DOWN
Vi har den stora glädjen att inleda våren med Björn Wessmans utställning ”Borrowed Landscape / Shakkei”, en utställning som fångar in konstnärens livslånga relation till landskapen i södra Frankrike, till naturen och fjällvärldarna i Norrland, liksom den japanska zenträdgårdens topografi, Shakkei. Olika världar och terränger, som i Björn Wessmans bildvärld fogas samman i ett storslaget, färgstarkt och intrikat måleri.
Att följa Björn Wessmans konstnärskap är som att vara på en metafysisk resa i olika terränger, miljöer, ljus- och färgförhållanden. Omgivningarna som träder fram i ett rikt mönster av ljus och mörker, färg och form följer hans rörelse mellan syd och norr. Under perioder har bergsmassiv, dalgångar och floder skildras i stora format och genom vidsträckta horisonter, medan i andra perioder fylls bildrummen av cypresser, vinstockar och täta buskage som vävs samman med samma täta intensitet. Björn Wessman beskriver hur han ger plats åt naturens kraft och väsen genom sina egna upplevelser från resor och vandringar på olika håll i världen. Han talar om olika typer av landskap, skillnaden mellan ”materialiteten” i norr, till ljuset i södra Frankrike där solen står i zenit och skapar ett landskap utan skuggor. Han talar också om Shakkei, den japanska zenbuddistiska trädgårdskonsten som gör konst av naturen i en stiliserad minitopografi.
Såsom i den japanska zen-trädgård bygger Björn Wessman sina motiv genom att ”låna” element från olika landskap som sedan fogas samman i en egen helhet. Skisserna görs med hjälp av fotografier som klipps och klistras ihop i nya konstellationer som collage. En damm, en stig eller en trappa kan alltså upprepas i många olika variationer. Ett återkommande motiv är konstnärens egen trädgård i byn Aniane, belägen i Languedoc i södra Frankrike. I utställningen visas bland annat målningar där den lilla gården med sin mur, sina stenar, buskar, blommor och vyer tolkas som genom olika karaktärer; varmare, kallare, tropiskt eller kargt. Men även den mer vilda trädgården med Rhododendron och omgivningarna från Vindö där han också är verksam, finns närvarande i hans motivvärld. Konsthistoriskt söker sig tankarna såväl till Bonnards impressionism som till David Hockneys färgstarka landskap eller till den unge Peter Doigs smultna söderhavsbilder.
I utställningen som nu presenteras visas en serie arbeten som utgör ett slags koncentrerat ur Björn Wessmans omfattande måleri, främst med fokus på de senaste årens produktion. I den stora målningen ”Grange des Pères” från 2011 finns många av dessa aspekter storslaget samlat och kan följas genom färgerna, kontrasterna och spelet mellan olika mönster som formar sig i olika grupper längs efter en gul mur. Björn Wessmans drivkraft finns i en öppenhet inför att se, betrakta och reflektera inför ett måleri som tydligt handlar om ett ”här och nu”.
Björn Wessman är född 1949, bor och är verksam i Sverige och Frankrike, utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har haft en lång rad utställningar på gallerier, konsthallar och museer i Sverige, Frankrike och internationellt. I Stockholm visade han senast en retrospektiv utställning på Waldermarsudde, 2019.
______________________________________________________________
We have the great pleasure to inaugurate the spring season with Björn Wessman’s exhibition ‘Borrowed Landscape / Shakkei’. It captures the artist’s lifelong relationship to the landscapes of southern France, to the nature and mountain worlds of the northern part of Sweden, as well as the topography of the Japanese Zen garden, Shakkei. Worlds and terrains which are merged in a magnificent, colorful and intricate imagery.
Following Björn Wessman’s work is like being on a metaphysical journey through different terrains, environments, light and color conditions. The surroundings emerge in a rich pattern of light and dark, color and form, following his travelling from north to south. At times, mountain ranges, valleys and rivers are depicted in large formats and through vast horizons, while at other times the imagery is filled with cypresses, vines and dense bushes that are woven together with the same dense intensity. Björn Wessman describes the power and the essence of nature from travelling and hiking in different parts of the world. He talks about the various types of landscapes, the difference between the ‘materiality’ in the north, to the light in the south of France where the sun is at its zenith and creates a landscape without shadows. He also talks about Shakkei, the Japanese Zen Buddhist art of gardening, which makes art out of nature in a stylized mini-topography.
As in the Japanese Zen garden, Björn Wessman builds his motifs by ‘borrowing’ elements from different landscapes. The sketches are made from photographs that are cut and pasted together in new constellations. A pond, a path or a staircase can thus be repeated in many variations. A recurring motif is the artist’s own garden in the village of Aniane, located in Languedoc in southern France. The exhibition includes paintings in which the small courtyard with its wall, stones, shrubs, flowers and views is interpreted in different settings: warmer, colder or barren. From an art-historical point of view, one is reminded of Bonnard’s impressionism, David Hockney’s colourful landscapes or the young Peter Doig’s South Sea paintings.
The current exhibition presents a series of works which is a condensed version of Björn Wessman’s extensive production, mainly focusing on the most recent period. In, for instance, the large painting ‘Grange des Pères’ from 2011, many of these aspects are magnificently gathered and can be followed through colors, contrasts and patterns.
Born in 1949, Björn Wessman lives and works in Sweden and France, educated at the Royal Institute of Art in Stockholm. He has had a long series of exhibitions at galleries, art centres and museums in Sweden, France and internationally. In Stockholm, he most recently showed a retrospective at Waldermarsudde, 2019.