Andreas Johansson’s exhibition ”Fragments from the Great Emptiness” presents an environment that exists everywhere, yet invisible. It is a place that belongs to the outer edges of society, with remnants of nature and abandoned architecture without any real order or structure. There are bushes, building elements, boxes, fences, weeds and barbed wire. Traces of humans, such as graffiti and parts of a shed, create a ghostly feeling. But there is also room for dreams and worlds to conquer. The artist speaks of his sculptures as fragments of memories from the desolate places of his childhood, environments that he explored in his youth in the freedom of skateboarding.
Using photomontage and scalpel, Andreas Johansson has developed a technique and a fascinating visual language in which mimetic images of reality are recreated in 1:1 scale but also in smaller models and collages. With the help of shadows and light, the illusion can sometimes become almost complete, challenging our senses to go closer and look deeper at each individual sculpture. The often hard and worn places that are depicted are suddenly transformed into something delicate, beautiful and fragile as materiality and technique appear. In Andreas Johansson’s works, transience and beauty go hand in hand, evoking dreams of being in another place.
Andreas Johansson graduated from Malmö Art Academy (2000 – 2006), lives and works in Malmö. He recently presented the exhibition Isovist at Vandalorum (Småland’s Art Archive) in 2024 and an installation at the Headlands Center for the Arts (California) in connection with a residency (2022). In the same year, he participated in ”In the city grows a field” at Malmö Konsthall. He has exhibited at galleries and art centers in the Nordic countries and internationally.
Svenska
Andreas Johanssons utställning Fragments from the Great Emptyness framträder en miljö som finns överallt men som ändå inte syns. Det är en plats som tillhör samhällets yttre kanter med rester av natur och övergiven arkitektur utan någon riktig ordning eller struktur. Där finns buskar, byggelement, lådor, stängsel, ogräs och taggtråd. Spår av människor som graffiti och delar av ett bohag skapar en spöklik känsla. Men där finns också plats för drömmar och egna världar att erövra. Han talar själv om sina skulpturer som fragment av minnen från barndomens öde platser, miljöer som han har utforskat i sin ungdom och i friheten med en skateboard.
Med hjälp av fotomontage och skalpell har Andreas Johansson utvecklat en teknik och ett fascinerande bildspråk i vilket mimetiska bilder av verkligheten återskapas i skala 1:1 men också i mindre modeller och bildcollage. Med hjälp av skuggor och ljus kan illusionen ibland bli nästan fullständig och utmanar våra sinnen att gå närmre och titta djupare på varje enskild skulptur. De många gånger hårda och slitna platser som skildras förvandlas plötsligt till något skirt, vackert och ömtåligt då materialiteten och tekniken ger sig till känna. I Andreas Johanssons arbeten går förgänglighet och skönhet hand i hand, och väcker drömmar om att vara på en annan plats.
Andreas Johansson är utbildad vid Malmö Konsthögskola (2000 – 2006), bor och är verksam i Malmö. Han var nyligen aktuell med utställningen Isovist på Vandalorum (Smålands konstarkiv) 2024 och en installation vid Headlands Center for the Arts (Kalifornien) i samband med ett residency (2022). Samma år deltog han ”I staden växer ett fält” på Malmö konsthall. Han har ställt ut på gallerier och konsthallar i Norden och internationellt.